Με αφορμή τα 70 χρόνια της Ελληνικής Ραδιοφωνίας το Αρχείο της ΕΡΤ
ψηφιοποίησε και παρουσιάζει μέσω των ιστοσελίδων της, το ντοκιμαντέρ του
Σταύρου Στρατηγάκου «Κλείσε τα μάτια για να δεις», παραγωγής 2009.
Τι θα δούμε:
Μιλούν για την εξέλιξη του ραδιοφώνου στην Ελλάδα ο πρώην διευθυντής της ΕΡΤ Γιώργος Κάρτερ, πρώην εργαζόμενοι και στελέχη του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ), όπως ο τεχνικός Βασίλης Κροντηρας, οι παραγωγοί Φραγκίσκη Καρόρη και Έρση Αστεριάδη, η εκφωνήτρια Ιωάννα Ρουμάνη, οι εκφωνητές Νίκος Χάκκας και Τάκης Νατσούλης, ο προϊστάμενος Μουσικής Υπηρεσίας Αντώνης Λάβδας, καθώς και ο παραγωγός Νίκος Μουρκάκος, η ηθοποιός Μάρω Κοντού, η τραγουδίστρια Στέλλα Γκρέκα και οι συνθέτες Μίμης Πλέσσας και Γιώργος Παπαδάκης.
Στέλλα Γκρέκα
Μαθαίνουμε για την ιστορική πορεία του ραδιοφώνου στην Ελλάδα από τις απαρχές του – με τις πρώτες πειραματικές απόπειρες από το «Ράδιο Τσιγγιρίδη» το 1928 και την εγκατάσταση του πρώτου ραδιοφωνικού πομπού στα Νέα Λιόσια το 1938 – μέχρι την εμφάνιση της τηλεόρασης το 1966.
Μέσα από την καταγραφή μαρτυριών ανθρώπων του ραδιοφώνου του ΕΙΡ και της ΥΕΝΕΔ, με προεξέχουσα μορφή τον ιδρυτή του Β΄ Προγράμματος Γιάννη Σιάσκα, και την παρουσίαση ηχητικών ντοκουμέντων της περιόδου 1952 - 1965, αναπαριστώνται το κλίμα της εποχής και ο ρόλος του ραδιοφώνου, σε σχέση με τα τότε κοινωνικά, πολιτικά και καλλιτεχνικά δρώμενα.
Επίσης μαθαίνουμε για τη συμβολή του ραδιοφώνου στον πολιτισμό και τη σχέση του με τη μουσική παραγωγή σε κάθε εποχή για το δημοτικό τραγούδι, το λυρικό θέατρο με την παρουσία της Ελαφράς Ορχήστρας του ΕΙΡ, τη συμφωνική μουσική, το Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού, που οργανώθηκε για πρώτη φορά το 1959, το Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και το λαϊκό τραγούδι.
Ξαναθυμόμαστε τις δημοφιλείς ραδιοφωνικές εκπομπές όπως, στις παιδικές «Θεία Λένα» και «Καλημέρα παιδάκια» της Αντιγόνης Μεταξά, στη ραδιοφωνική σειρά «Πικρή, Μικρή μου Αγάπη» αλλά και στην ιστορία του ραδιοφωνικού θεάτρου. Περιγράφεται ο ρόλος του ραδιοφώνου στην Κατοχή και την Αντίσταση, ενώ γίνεται αναφορά στη λογοκρισία, μέσα από μαρτυρίες καλλιτεχνών όπως του Λυκούργου Καλλέργη. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στον ενημερωτικό ρόλο του ραδιοφώνου και στην κάλυψη των κοινωνικών και πολιτικών γεγονότων της εποχής.
Το «θέατρο στο μικρόφωνο» άφησε εποχή, με τα ταλέντα του Γιώργου Οικονομίδη, αλλά και τις μουσικές εκπομπές που άφησαν εποχή. Σημαντικές στιγμές του ραδιοφώνου θεωρούνται οι πρώτες ποδοσφαιρικές μεταδόσεις, αλλά και η διάσημη «Μαρμάρω», δηλ. η αυτοκινούμενη μονάδα εξωτερικών μεταδόσεων, που ξεσήκωνε τις γειτονιές και προκαλούσε κοσμοσυρροή.
Ήταν η φωνή του πολίτη που είχε την δυνατότητα να βγει στον «αέρα».
Στο ντοκιμαντέρ ακούγονται αποσπάσματα ιστορικών ραδιοφωνικών εκπομπών, μαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις του Αλέκου Σακελλάριου και του Μίκη Θεοδωράκη, ενώ παρουσιάζεται πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και αρχειακά κινηματογραφικά πλάνα.
Πηγή
Τι θα δούμε:
Μιλούν για την εξέλιξη του ραδιοφώνου στην Ελλάδα ο πρώην διευθυντής της ΕΡΤ Γιώργος Κάρτερ, πρώην εργαζόμενοι και στελέχη του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας (ΕΙΡ), όπως ο τεχνικός Βασίλης Κροντηρας, οι παραγωγοί Φραγκίσκη Καρόρη και Έρση Αστεριάδη, η εκφωνήτρια Ιωάννα Ρουμάνη, οι εκφωνητές Νίκος Χάκκας και Τάκης Νατσούλης, ο προϊστάμενος Μουσικής Υπηρεσίας Αντώνης Λάβδας, καθώς και ο παραγωγός Νίκος Μουρκάκος, η ηθοποιός Μάρω Κοντού, η τραγουδίστρια Στέλλα Γκρέκα και οι συνθέτες Μίμης Πλέσσας και Γιώργος Παπαδάκης.
Στέλλα Γκρέκα
Μαθαίνουμε για την ιστορική πορεία του ραδιοφώνου στην Ελλάδα από τις απαρχές του – με τις πρώτες πειραματικές απόπειρες από το «Ράδιο Τσιγγιρίδη» το 1928 και την εγκατάσταση του πρώτου ραδιοφωνικού πομπού στα Νέα Λιόσια το 1938 – μέχρι την εμφάνιση της τηλεόρασης το 1966.
Μέσα από την καταγραφή μαρτυριών ανθρώπων του ραδιοφώνου του ΕΙΡ και της ΥΕΝΕΔ, με προεξέχουσα μορφή τον ιδρυτή του Β΄ Προγράμματος Γιάννη Σιάσκα, και την παρουσίαση ηχητικών ντοκουμέντων της περιόδου 1952 - 1965, αναπαριστώνται το κλίμα της εποχής και ο ρόλος του ραδιοφώνου, σε σχέση με τα τότε κοινωνικά, πολιτικά και καλλιτεχνικά δρώμενα.
Επίσης μαθαίνουμε για τη συμβολή του ραδιοφώνου στον πολιτισμό και τη σχέση του με τη μουσική παραγωγή σε κάθε εποχή για το δημοτικό τραγούδι, το λυρικό θέατρο με την παρουσία της Ελαφράς Ορχήστρας του ΕΙΡ, τη συμφωνική μουσική, το Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού, που οργανώθηκε για πρώτη φορά το 1959, το Φεστιβάλ Αθηνών, αλλά και το λαϊκό τραγούδι.
Ξαναθυμόμαστε τις δημοφιλείς ραδιοφωνικές εκπομπές όπως, στις παιδικές «Θεία Λένα» και «Καλημέρα παιδάκια» της Αντιγόνης Μεταξά, στη ραδιοφωνική σειρά «Πικρή, Μικρή μου Αγάπη» αλλά και στην ιστορία του ραδιοφωνικού θεάτρου. Περιγράφεται ο ρόλος του ραδιοφώνου στην Κατοχή και την Αντίσταση, ενώ γίνεται αναφορά στη λογοκρισία, μέσα από μαρτυρίες καλλιτεχνών όπως του Λυκούργου Καλλέργη. Παράλληλα, γίνεται αναφορά στον ενημερωτικό ρόλο του ραδιοφώνου και στην κάλυψη των κοινωνικών και πολιτικών γεγονότων της εποχής.
Το «θέατρο στο μικρόφωνο» άφησε εποχή, με τα ταλέντα του Γιώργου Οικονομίδη, αλλά και τις μουσικές εκπομπές που άφησαν εποχή. Σημαντικές στιγμές του ραδιοφώνου θεωρούνται οι πρώτες ποδοσφαιρικές μεταδόσεις, αλλά και η διάσημη «Μαρμάρω», δηλ. η αυτοκινούμενη μονάδα εξωτερικών μεταδόσεων, που ξεσήκωνε τις γειτονιές και προκαλούσε κοσμοσυρροή.
Ήταν η φωνή του πολίτη που είχε την δυνατότητα να βγει στον «αέρα».
Στο ντοκιμαντέρ ακούγονται αποσπάσματα ιστορικών ραδιοφωνικών εκπομπών, μαγνητοφωνημένες συνεντεύξεις του Αλέκου Σακελλάριου και του Μίκη Θεοδωράκη, ενώ παρουσιάζεται πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και αρχειακά κινηματογραφικά πλάνα.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσθέστε το σχόλιό σας!!! Πείτε μας ότι θέλετε!