Ψηφίζουμε όλοι εδώ
Αναβίωση
της κλασικής Ολυμπιάδας:
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη ......διατήρηση του Ολυμπιακού Ιδεώδους
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα
Στην αρχαιότητα του ελληνικού ανθρωποκεντρισμού και σε αντίθεση με τον παγκόσμιο θεοκρατισμό, οι οργανωμένοι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν οι σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς και παγκόσμιους αγώνες. Παράλληλα ήταν η σπουδαιότερη αθλητική και θρησκευτική γιορτή προς τιμήν του Δία.
Πέραν όμως του αθλητικού και θρησκευτικού χαρακτήρα τους, οι αγώνες είχαν και πολιτικό περιεχόμενο. Και τούτο γιατί κατά τη διάρκειά τους οργανώνονταν και πολιτικές συζητήσεις κάθε χρόνο στα τρία ιερά της αρχαίας Ελλάδας, δηλαδή τους Δελφούς, τον Ισθμό και τη Νεμέα, και κάθε τέταρτο χρόνο στην Ολυμπία. Με τον τρόπο αυτό οι Έλληνες έκαναν πολιτική και διπλωματία.
Η φήμη του ιερού της Ολυμπίας διαδόθηκε σε ολόκληρο τον τότε ελληνικό κόσμο και γνώρισε μεγάλη ακμή ως πανελλήνιο κέντρο, στο οποίο οι Έλληνες είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, να ανταλλάξουν ιδέες, να διαμορφώσουν απόψεις, να διδάξουν και να διδαχθούν. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ανέδειξαν την εθνική, πολιτισμική και πνευματική ενότητα των αρχαίων Ελλήνων. Κατά τη διάρκεια των αγώνων έπαυαν οι εχθροπραξίες, εξυψώνοντάς τους σε σύμβολο πανελλήνιας ειρήνης και ενότητας.
Στην ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας οι Ολυμπιακοί Αγώνες διοργανώθηκαν για πρώτη φορά το 776 π.Χ. στην Αρχαία Ολυμπία και πραγματοποιούνταν κάθε τέσσερα χρόνια τους θερινούς μήνες (Ιούλιο-Αύγουστο). Διαρκούσαν πέντε ημέρες και περιλάμβαναν τα εξής αγωνίσματα: Αγώνες δρόμου, Πάλη, Πυγμαχία, Παγκράτιο, Αρματοδρομίες και το Πένταθλο, το οποίο αποτελούνταν από τα αθλήματα: αγώνας δρόμου, Άλμα, Πάλη, Δισκοβολία και Ακοντισμός.
Διεξάγονταν στο Στάδιο, την Παλαίστρα και στον Ιππόδρομο, μπροστά σε χιλιάδες θεατές από όλες τις πόλεις του γνωστού ελληνικού κόσμου. Οι νικητές βραβεύονταν με ένα στεφάνι αγριελιάς, τον κότινο, και απολάμβαναν ιδιαίτερες τιμές από την πατρίδα τους. Όσοι συμμετείχαν ακολουθούσαν κοινούς αθλητικούς κανόνες, που είχαν καθιερωθεί για τη διεξαγωγή των αγώνων.
Καταργήθηκαν το 393 μ.Χ. με διάταγμα του αυτοκράτορα Θεοδοσίου, όταν το βυζαντινό κράτος βρισκόταν στο αποκορύφωμα του θεοκρατισμού. Έτσι, ένας ολόκληρος αθλητικός πολιτισμός του ελληνικού ανθρωποκεντρικού κινήματος με τις προεκτάσεις του, που διήρκησε 1.169 έτη, αφανίστηκε.
Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες
Το 1896 αναβιώνουν στην Αθήνα οι Ολυμπιακοί Αγώνες μόνο ως προς το αθλητικό μέρος τους με τη μορφή διεθνών αθλητικών αγώνων, ύστερα από ενέργειες του Δημητρίου Βικέλα και του Πιερ ντε Κουμπερτέν.
Στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι οποίοι πραγματοποιήθηκαν με ιδιαίτερη λαμπρότητα στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας, έλαβαν μέρος 295 αθλητές από δεκαπέντε χώρες. Τα αθλήματα που συμπεριλήφθηκαν στο αγωνιστικό μέρος προέρχονταν τόσο από τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες όσο και από τον τότε σύγχρονο αθλητισμό. Έτσι, με τα νέα αγωνιστικά δεδομένα, το ολυμπιακό πνεύμα, το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας, της ειρήνης και του ανθρωποκεντρισμού δεν έμεινε στη γενέτειρά του, την Ελλάδα, αλλά διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Το 1936 καθιερώθηκε η τελετή αφής της ολυμπιακής φλόγας στην Ολυμπία και η μεταφορά της στο στάδιο τέλεσης των αγώνων μέσω λαμπαδηδρομιών.
Μετά την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων παρατηρήθηκε ένας συνεχής εκμοντερνισμός των αθλημάτων, γεγονός που τους απομάκρυνε σταδιακά από την ολυμπιακή αθλητική παράδοση. Παράλληλα, σημαντικές είναι οι οικονομικές, κοινωνικές και έμμεσα οι πολιτικές διαστάσεις που έλαβαν στο πέρασμα του χρόνου. Στα εκατό και πλέον χρόνια της ύπαρξής τους γιγαντώνονται σταδιακά και εξελίσσονται ακολουθώντας τη δυναμική ανάπτυξη του αθλητισμού και των κοινωνικοοικονομικών και πολιτικών συνθηκών στη σύγχρονη εποχή. Με τον τρόπο αυτό οι Ολυμπιακοί αγώνες έχουν αναχθεί στο σημαντικότερο αθλητικό γεγονός της ανθρωπότητας, στους οποίους συμμετέχουν χιλιάδες αθλητές από όλα σχεδόν τα κράτη του κόσμου και τους παρακολουθούν δισεκατομμύρια τηλεθεατές. Ωστόσο, η εξέλιξη, η γιγάντωση και η εμπορευματοποίηση των σύγχρονων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων πραγματοποιείται σε βάρος του ολυμπιακού ιδεώδους. Έχουμε πλέον απομακρυνθεί από το ολυμπιακό ιδεώδες, έχουμε χάσει τις αξίες της παράδοσης.
Για τους λόγους που αναφέρθηκαν
ο υπογράφων Καθηγητής και 92 πρωτοετείς φοιτητές του ΠΤΔΕ που συνυπέγραψαν
το παρόν κείμενο,
προτείνουν:
Την αναβίωση της κλασικής Ολυμπιάδας
Θεωρούμε ότι οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες μπορούν να αποκτήσουν διαχρονικά μια πιο υγιή αξιακή βάση, αν τους ξανασυνδέσουμε με την παράδοση των 1.196 ετών. Ως αντιστάθμισμα της εξέλιξής τους μπορεί να αποτελέσει η διοργάνωση της κλασικής Ολυμπιάδας στην Ολυμπία, με τους εξής στόχους:
1. να προβάλλει το αυθεντικό ολυμπιακό ιδεώδες,
2. να συμβάλλει στη δημιουργία του μέτρου του ολυμπιακού ιδεώδους,
3. να αποτελεί αξιακό αντιστάθμισμα στη γενική εξέλιξη των σύγχρονων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων και
4. να αποτελεί διαδικασία προπομπό για τη διοργάνωση των σύγχρονων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων.
Φιλοδοξία μας είναι η κλασική Ολυμπιάδα να αποτελέσει το μέτρο των ηθικών αξιών και της ανατροφοδότησης του ολυμπιακού πνεύματος στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Περιεχόμενο της κλασικής Ολυμπιάδας
Όπως είδαμε, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας πραγματοποιούνταν τριών ειδών εκδηλώσεις: αθλητικές, πολιτικές και θρησκευτικές. Με τα σημερινά παγκοσμιοποιημένα δεδομένα η αναβίωση του αγωνιστικού μέρους της κλασικής Ολυμπιάδας οφείλει να συνοδεύεται και από την πραγματοποίηση αντίστοιχων πολιτικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Αγωνιστικό μέρος
Το αγωνιστικό μέρος της κλασικής Ολυμπιάδας θα περιλαμβάνει τα αγωνίσματα των κλασικών χρόνων που προαναφέρθηκαν και τον Μαραθώνιο. Στην αναβιωμένη πια κλασική Ολυμπιάδα, σε αντίθεση με την αρχαία εποχή, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής αθλητές από όλο τον κόσμο, τόσο άνδρες όσο και γυναίκες.
Πριν την έναρξη της κλασικής Ολυμπιάδας θα γίνεται η τελετή αφής της ολυμπιακής φλόγας στο στάδιο της Ολυμπίας, όπου θα καίει καθ’ όλη τη διάρκεια των αγώνων. Η φλόγα θα μεταφέρεται μέσω λαμπαδηδρομιών σε όλα τα αρχαία στάδια, παλαίστρες και ιπποδρόμους της σημερινής Ελλάδας (π.χ. Μεσσήνη, Ρόδος, Δελφοί, Δωδώνη, Ίσθμια, Φίλιπποι κ.ά.) και σε περιοχές εκτός Ελλάδας όπου υπάρχει αντίστοιχη υποδομή από την εποχή του κλασικού ελληνισμού (Κάτω Ιταλία, Μικρά Ασία, Αίγυπτος κ.λπ.), στα οποία θα πραγματοποιούνται οι προκριματικοί αγώνες, με τη σύμφωνη γνώμη των αντίστοιχων χωρών.
Οι τελικοί αγώνες θα πραγματοποιούνται στην Ολυμπία, ακολουθώντας το τελετουργικό της κλασικής εποχής. Με την ανακήρυξη των νικητών, θα γίνεται η στεφάνωσή τους με τον κότινο και θα τους χορηγούνται αναμνηστικά μετάλλια.
Πολιτικό μέρος
Οι πολιτικές εκδηλώσεις θα είναι συναντήσεις με συμμετοχή απ’ όλο τον κόσμο, που θα στοχεύουν στην άσκηση παγκόσμιας διπλωματίας και τη διαμόρφωση στρατηγικών για τη λειτουργία και τον εκδημοκρατισμό των πολιτικών συστημάτων και τη διατήρηση και ανάπτυξη της παγκόσμιας ειρήνης και του ανθρωποκεντρισμού.
Πολιτιστικό μέρος
Από την άλλη πλευρά, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις θα είναι ένα διεθνές αντάμωμα όλων των πολιτισμικών αποχρώσεων της σημερινής παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.
Τόσο οι πολιτικές όσο και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιούνται στα αρχαία θέατρα της Ελλάδας και των άλλων χωρών όπου υπάρχουν αντίστοιχες υποδομές από την αρχαιότητα, υπό την αιγίδα των δήμων όπου ανήκουν τα θέατρα σε συνεργασία με τα κινήματα εθελοντισμού. Τα κλασικά ανοιχτά θέατρα του ελλαδικού χώρου που μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εκδηλώσεων και να χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίησή τους είναι μεταξύ άλλων: της Επιδαύρου, της Δωδώνης, το Ηρώδειο, της Ήλιδας, της Μεσσήνης, της Νικόπολης, των Φιλίππων, των Δελφών, της Πάτρας κ.ά.
Λήξη κλασικής Ολυμπιάδας – Παράδοση ολυμπιακής φλόγας
Η τέλεση της κλασικής Ολυμπιάδας θα προηγείται των σύγχρονων διεθνών ολυμπιακών αγώνων και θα προκύπτει από την ημερομηνία τέλεσής τους. Κατά την τελετή λήξης η ολυμπιακή φλόγα θα παραδίδεται στον εκάστοτε εκπρόσωπο της χώρας και της πόλης που θα φιλοξενήσει τους σύγχρονους Ολυμπιακούς αγώνες σύμφωνα με το υπάρχον τελετουργικό για να ξεκινήσει το μακρύ ταξίδι της στην ανθρωπότητα.
***
Για να διεκδικήσουμε την αναβίωση των κλασικών Ολυμπιακών Αγώνων παρακαλούμε και για τη δική σας ενεργή συμμετοχή με την υπογραφή σας.
Έτσι θα συμβάλλουμε στην αναβάθμιση και προώθηση του ολυμπιακού ιδεώδους και στην επαναφορά του ελληνισμού και του ανθρωποκεντρισμού στο διεθνές προσκήνιο.
Πάτρα, Ιούνιος 2013
Παντελής Γεωργογιάννης
Καθηγητής ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών
——————————————–
Revival of the classical Olympiad:
A prerequisite for the maintenance of the Olympic Ideal
The Olympic Games of Antiquity
In the Antiquity of the Greek humanism and contrary to global theocracy, the organized Olympic Games were the most important of all Greek and International Games. At the same time they were the greatest sporting and religious celebration in honor of Zeus.
Apart from theirathletic and religious character, the Games had political content as well. This is because during the Games political discussions were also organized every year in the three sanctuaries of ancient Greece, that Delphi, the Isthmus and Nemea, and every fourth year at Olympia. In this manner the Greeks did politics and diplomacy.
The fame of the sanctuary of Olympia was spread throughout the Greek world and flourished as a center nationwide, in which the Greeks had the opportunity to communicate with each other, exchange ideas, form opinions, to teach and to be taught. The Olympics highlighted the ethnic, cultural and spiritual unity of the ancient Greeks. During the games hostilities ceased, exalting them into the Panhellenic symbol of peace and unity.
In the historical evolution of mankind, the Olympic Games were held for the first time in 776 BC in Ancient Olympia and were held every four years during the summer months (July-August). They lasted five days and included the following sports: road racing, Wrestling, Boxing, Pankration, Chariot and the pentathlon, which consisted of the sports: road racing, Jumping, Fighting, Discus and Javelin.
They were conducted at the Stadium, the Palestra and the Hippodrome in front of thousands of spectators from all the cities of the known Greek world. The winners were crowned with a wreath of wild olive branch, the kotinos, and enjoyed special honors from their homeland. The participants followed common sporting rules, which were established for the conduct of the games.
They were abolished in 393 AD by decree of Emperor Theodosius, when the Byzantine Empire was at the height of theocracy. Thus, an entire athletic culture of the Greek anthropocentric movement with its extensions, which lasted 1,169 years, vanished.
The modern Olympic Games
In 1896 revive in Athens the Olympic Games only in terms of their athletic part, in the form of international sports competitions, following the actions of Demetrius Vikelas and Pierre de Coubertin.
In the first modern Olympic Games, that took place with great splendor in the Panathenaic Stadium in Athens, participated 295 athletes from fifteen countries.The sports included in the competition were both part of the ancient Olympic Games as well as the then modern athletics. Thus, with the new athletic data, the Olympic spirit, the spirit of sportsmanship, peace and humanism did not stay in its native Greece, but spread around the world. In 1936 was introduced the lighting ceremony of the Olympic flame in Olympia and its transfer to the stadium were the Games would take place by means of torchbearers.
After the revival of the Olympic Games there was a continuous modernization of sports, which gradually removed them from the Olympic athletic tradition. At the same time, significant are the economic, social and political dimensions they indirectly received through the years. In the hundred and more years of their existence they have gradually acquired gigantic proportions and evolved following the dynamic growth of the athletics and the socioeconomic and political conditions in the modern era. In this way the Olympics have become the most important sports event of mankind, in which thousands of athletes participate from almost all countries of the world and are watched by billions of viewers. However, the evolution, gigantism and commercialization of the modern international Olympic Games take place at the expense of the Olympic ideal. We have now been removed from the Olympic ideal; we have lost the values of tradition.
For the reasons mentioned above
The undersigned Professor and 92 freshmen students of Primary Education that signed this text
propose:
The revival of the classical Olympiad in Olympia
We believe that modern Olympic Games can acquire over time a more healthy value-basis, if they reconnect to their 1,196 years” tradition. The organization of the classical Olympiad in Olympia may act as a counterbalance of their evolution, with the following objectives:
1. To project the original Olympic ideal,
2. To contribute to the establishment of the Olympic ideal measure,
3. To be a counterpart of values for the general development of modern international Olympic Games and
4. To be the forerunner of the modern international Olympics organization.
Our ambition is the classic Olympiad to be the measure of moral values and recharging of the Olympic Spirit in the modern Olympic Games.
Content of the classical Olympiad
As has already been mentioned, at the Olympic Games of Antiquity were held three types of events: athletic, political and religious. In today’s globalized world the revival of the athletic part of the classical Olympiad must be accompanied by the realization of respective political and cultural events.
Athletic part
The athletic part of the classical Olympiad will include the events of classical times mentioned above and the Marathon race. In the revived classical Olympiad, in contrast to ancient times, will have the right to participate athletes from around the world, both men and women.
Before the commencement of the classical Olympiad the lighting ceremony of the Olympic flame will take place in the Stadium of Olympia, where it will burn throughout the duration of the games.The flame will be carried by means of torchbearers in all the ancient stadiums, palaestrae and racecourses of modern Greece (eg Messina, Rhodes, Delphi, Dodona, Isthmia, Philippi, etc.) and areas abroad where there is a corresponding infrastructure from Hellenism of the classical era (Southern Italy, Asia Minor, Egypt, etc.), where the qualifying matches will take place, with the consent of the respective countries.
The finals will be held in Olympia, following the ritual of the classical era. With the announcement of the winners their crowning with the kotinos will take place and commemorative medalswill be granted.
Political part
Political events will be meetings with participation from all over the world, aiming at exercising global diplomacy and the formation of strategies for the operation and democratization of the political systems, as well as the conservation and development of world peace and humanism.
Culturalpart
On the other hand, cultural events will be an international meeting of all the cultural hues of today’s globalized society.
Both the political and cultural events will take place in ancient theaters of Greece and other countries where there is an infrastructure since antiquity, under the auspices of the municipalities where the theaters belong, in collaboration with voluntary movements. The classic open theaters in Greece that can meet the demands of these events and can be used to carry them are, among others, the theatres of: Epidaurus, Dodona, Herodium, Elis, Messina, Nicopolis, Philippi, Delphi, Patras etc.
Closure of the classical Olympiad – Delivery of the Olympic flame
The classical Olympiad will precede the modern international Olympic Games and its date of realization will be derived from the date of the modern Olympic Games. During the closing ceremony the Olympic flame will be delivered to the respective representative of the country and the city that will host the modern Olympic Games, in accordance to the existing ritual, in order to begin its long journey to humanity.
In order to fight for the revival of the classical Olympiad, we request for your active participation with your signature.
Thus you will contribute to the enhancement and promotion of the Olympic ideals and the restoration of Hellenism and humanism in the international spotlight.
Prof. Dr. Pantelis Georgogiannis
Department of Primary Education, University of Patras
Αναβίωση
της κλασικής Ολυμπιάδας:
Απαραίτητη προϋπόθεση για τη ......διατήρηση του Ολυμπιακού Ιδεώδους
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα
Στην αρχαιότητα του ελληνικού ανθρωποκεντρισμού και σε αντίθεση με τον παγκόσμιο θεοκρατισμό, οι οργανωμένοι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν οι σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς και παγκόσμιους αγώνες. Παράλληλα ήταν η σπουδαιότερη αθλητική και θρησκευτική γιορτή προς τιμήν του Δία.
Πέραν όμως του αθλητικού και θρησκευτικού χαρακτήρα τους, οι αγώνες είχαν και πολιτικό περιεχόμενο. Και τούτο γιατί κατά τη διάρκειά τους οργανώνονταν και πολιτικές συζητήσεις κάθε χρόνο στα τρία ιερά της αρχαίας Ελλάδας, δηλαδή τους Δελφούς, τον Ισθμό και τη Νεμέα, και κάθε τέταρτο χρόνο στην Ολυμπία. Με τον τρόπο αυτό οι Έλληνες έκαναν πολιτική και διπλωματία.
Η φήμη του ιερού της Ολυμπίας διαδόθηκε σε ολόκληρο τον τότε ελληνικό κόσμο και γνώρισε μεγάλη ακμή ως πανελλήνιο κέντρο, στο οποίο οι Έλληνες είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, να ανταλλάξουν ιδέες, να διαμορφώσουν απόψεις, να διδάξουν και να διδαχθούν. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ανέδειξαν την εθνική, πολιτισμική και πνευματική ενότητα των αρχαίων Ελλήνων. Κατά τη διάρκεια των αγώνων έπαυαν οι εχθροπραξίες, εξυψώνοντάς τους σε σύμβολο πανελλήνιας ειρήνης και ενότητας.
Στην ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας οι Ολυμπιακοί Αγώνες διοργανώθηκαν για πρώτη φορά το 776 π.Χ. στην Αρχαία Ολυμπία και πραγματοποιούνταν κάθε τέσσερα χρόνια τους θερινούς μήνες (Ιούλιο-Αύγουστο). Διαρκούσαν πέντε ημέρες και περιλάμβαναν τα εξής αγωνίσματα: Αγώνες δρόμου, Πάλη, Πυγμαχία, Παγκράτιο, Αρματοδρομίες και το Πένταθλο, το οποίο αποτελούνταν από τα αθλήματα: αγώνας δρόμου, Άλμα, Πάλη, Δισκοβολία και Ακοντισμός.
Διεξάγονταν στο Στάδιο, την Παλαίστρα και στον Ιππόδρομο, μπροστά σε χιλιάδες θεατές από όλες τις πόλεις του γνωστού ελληνικού κόσμου. Οι νικητές βραβεύονταν με ένα στεφάνι αγριελιάς, τον κότινο, και απολάμβαναν ιδιαίτερες τιμές από την πατρίδα τους. Όσοι συμμετείχαν ακολουθούσαν κοινούς αθλητικούς κανόνες, που είχαν καθιερωθεί για τη διεξαγωγή των αγώνων.
Καταργήθηκαν το 393 μ.Χ. με διάταγμα του αυτοκράτορα Θεοδοσίου, όταν το βυζαντινό κράτος βρισκόταν στο αποκορύφωμα του θεοκρατισμού. Έτσι, ένας ολόκληρος αθλητικός πολιτισμός του ελληνικού ανθρωποκεντρικού κινήματος με τις προεκτάσεις του, που διήρκησε 1.169 έτη, αφανίστηκε.
Οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες
Το 1896 αναβιώνουν στην Αθήνα οι Ολυμπιακοί Αγώνες μόνο ως προς το αθλητικό μέρος τους με τη μορφή διεθνών αθλητικών αγώνων, ύστερα από ενέργειες του Δημητρίου Βικέλα και του Πιερ ντε Κουμπερτέν.
Στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, οι οποίοι πραγματοποιήθηκαν με ιδιαίτερη λαμπρότητα στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας, έλαβαν μέρος 295 αθλητές από δεκαπέντε χώρες. Τα αθλήματα που συμπεριλήφθηκαν στο αγωνιστικό μέρος προέρχονταν τόσο από τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες όσο και από τον τότε σύγχρονο αθλητισμό. Έτσι, με τα νέα αγωνιστικά δεδομένα, το ολυμπιακό πνεύμα, το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας, της ειρήνης και του ανθρωποκεντρισμού δεν έμεινε στη γενέτειρά του, την Ελλάδα, αλλά διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Το 1936 καθιερώθηκε η τελετή αφής της ολυμπιακής φλόγας στην Ολυμπία και η μεταφορά της στο στάδιο τέλεσης των αγώνων μέσω λαμπαδηδρομιών.
Μετά την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων παρατηρήθηκε ένας συνεχής εκμοντερνισμός των αθλημάτων, γεγονός που τους απομάκρυνε σταδιακά από την ολυμπιακή αθλητική παράδοση. Παράλληλα, σημαντικές είναι οι οικονομικές, κοινωνικές και έμμεσα οι πολιτικές διαστάσεις που έλαβαν στο πέρασμα του χρόνου. Στα εκατό και πλέον χρόνια της ύπαρξής τους γιγαντώνονται σταδιακά και εξελίσσονται ακολουθώντας τη δυναμική ανάπτυξη του αθλητισμού και των κοινωνικοοικονομικών και πολιτικών συνθηκών στη σύγχρονη εποχή. Με τον τρόπο αυτό οι Ολυμπιακοί αγώνες έχουν αναχθεί στο σημαντικότερο αθλητικό γεγονός της ανθρωπότητας, στους οποίους συμμετέχουν χιλιάδες αθλητές από όλα σχεδόν τα κράτη του κόσμου και τους παρακολουθούν δισεκατομμύρια τηλεθεατές. Ωστόσο, η εξέλιξη, η γιγάντωση και η εμπορευματοποίηση των σύγχρονων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων πραγματοποιείται σε βάρος του ολυμπιακού ιδεώδους. Έχουμε πλέον απομακρυνθεί από το ολυμπιακό ιδεώδες, έχουμε χάσει τις αξίες της παράδοσης.
Για τους λόγους που αναφέρθηκαν
ο υπογράφων Καθηγητής και 92 πρωτοετείς φοιτητές του ΠΤΔΕ που συνυπέγραψαν
το παρόν κείμενο,
προτείνουν:
Την αναβίωση της κλασικής Ολυμπιάδας
Θεωρούμε ότι οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες μπορούν να αποκτήσουν διαχρονικά μια πιο υγιή αξιακή βάση, αν τους ξανασυνδέσουμε με την παράδοση των 1.196 ετών. Ως αντιστάθμισμα της εξέλιξής τους μπορεί να αποτελέσει η διοργάνωση της κλασικής Ολυμπιάδας στην Ολυμπία, με τους εξής στόχους:
1. να προβάλλει το αυθεντικό ολυμπιακό ιδεώδες,
2. να συμβάλλει στη δημιουργία του μέτρου του ολυμπιακού ιδεώδους,
3. να αποτελεί αξιακό αντιστάθμισμα στη γενική εξέλιξη των σύγχρονων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων και
4. να αποτελεί διαδικασία προπομπό για τη διοργάνωση των σύγχρονων διεθνών Ολυμπιακών Αγώνων.
Φιλοδοξία μας είναι η κλασική Ολυμπιάδα να αποτελέσει το μέτρο των ηθικών αξιών και της ανατροφοδότησης του ολυμπιακού πνεύματος στους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Περιεχόμενο της κλασικής Ολυμπιάδας
Όπως είδαμε, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας πραγματοποιούνταν τριών ειδών εκδηλώσεις: αθλητικές, πολιτικές και θρησκευτικές. Με τα σημερινά παγκοσμιοποιημένα δεδομένα η αναβίωση του αγωνιστικού μέρους της κλασικής Ολυμπιάδας οφείλει να συνοδεύεται και από την πραγματοποίηση αντίστοιχων πολιτικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Αγωνιστικό μέρος
Το αγωνιστικό μέρος της κλασικής Ολυμπιάδας θα περιλαμβάνει τα αγωνίσματα των κλασικών χρόνων που προαναφέρθηκαν και τον Μαραθώνιο. Στην αναβιωμένη πια κλασική Ολυμπιάδα, σε αντίθεση με την αρχαία εποχή, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής αθλητές από όλο τον κόσμο, τόσο άνδρες όσο και γυναίκες.
Πριν την έναρξη της κλασικής Ολυμπιάδας θα γίνεται η τελετή αφής της ολυμπιακής φλόγας στο στάδιο της Ολυμπίας, όπου θα καίει καθ’ όλη τη διάρκεια των αγώνων. Η φλόγα θα μεταφέρεται μέσω λαμπαδηδρομιών σε όλα τα αρχαία στάδια, παλαίστρες και ιπποδρόμους της σημερινής Ελλάδας (π.χ. Μεσσήνη, Ρόδος, Δελφοί, Δωδώνη, Ίσθμια, Φίλιπποι κ.ά.) και σε περιοχές εκτός Ελλάδας όπου υπάρχει αντίστοιχη υποδομή από την εποχή του κλασικού ελληνισμού (Κάτω Ιταλία, Μικρά Ασία, Αίγυπτος κ.λπ.), στα οποία θα πραγματοποιούνται οι προκριματικοί αγώνες, με τη σύμφωνη γνώμη των αντίστοιχων χωρών.
Οι τελικοί αγώνες θα πραγματοποιούνται στην Ολυμπία, ακολουθώντας το τελετουργικό της κλασικής εποχής. Με την ανακήρυξη των νικητών, θα γίνεται η στεφάνωσή τους με τον κότινο και θα τους χορηγούνται αναμνηστικά μετάλλια.
Πολιτικό μέρος
Οι πολιτικές εκδηλώσεις θα είναι συναντήσεις με συμμετοχή απ’ όλο τον κόσμο, που θα στοχεύουν στην άσκηση παγκόσμιας διπλωματίας και τη διαμόρφωση στρατηγικών για τη λειτουργία και τον εκδημοκρατισμό των πολιτικών συστημάτων και τη διατήρηση και ανάπτυξη της παγκόσμιας ειρήνης και του ανθρωποκεντρισμού.
Πολιτιστικό μέρος
Από την άλλη πλευρά, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις θα είναι ένα διεθνές αντάμωμα όλων των πολιτισμικών αποχρώσεων της σημερινής παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.
Τόσο οι πολιτικές όσο και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιούνται στα αρχαία θέατρα της Ελλάδας και των άλλων χωρών όπου υπάρχουν αντίστοιχες υποδομές από την αρχαιότητα, υπό την αιγίδα των δήμων όπου ανήκουν τα θέατρα σε συνεργασία με τα κινήματα εθελοντισμού. Τα κλασικά ανοιχτά θέατρα του ελλαδικού χώρου που μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εκδηλώσεων και να χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίησή τους είναι μεταξύ άλλων: της Επιδαύρου, της Δωδώνης, το Ηρώδειο, της Ήλιδας, της Μεσσήνης, της Νικόπολης, των Φιλίππων, των Δελφών, της Πάτρας κ.ά.
Λήξη κλασικής Ολυμπιάδας – Παράδοση ολυμπιακής φλόγας
Η τέλεση της κλασικής Ολυμπιάδας θα προηγείται των σύγχρονων διεθνών ολυμπιακών αγώνων και θα προκύπτει από την ημερομηνία τέλεσής τους. Κατά την τελετή λήξης η ολυμπιακή φλόγα θα παραδίδεται στον εκάστοτε εκπρόσωπο της χώρας και της πόλης που θα φιλοξενήσει τους σύγχρονους Ολυμπιακούς αγώνες σύμφωνα με το υπάρχον τελετουργικό για να ξεκινήσει το μακρύ ταξίδι της στην ανθρωπότητα.
***
Για να διεκδικήσουμε την αναβίωση των κλασικών Ολυμπιακών Αγώνων παρακαλούμε και για τη δική σας ενεργή συμμετοχή με την υπογραφή σας.
Έτσι θα συμβάλλουμε στην αναβάθμιση και προώθηση του ολυμπιακού ιδεώδους και στην επαναφορά του ελληνισμού και του ανθρωποκεντρισμού στο διεθνές προσκήνιο.
Πάτρα, Ιούνιος 2013
Παντελής Γεωργογιάννης
Καθηγητής ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Πατρών
——————————————–
Revival of the classical Olympiad:
A prerequisite for the maintenance of the Olympic Ideal
The Olympic Games of Antiquity
In the Antiquity of the Greek humanism and contrary to global theocracy, the organized Olympic Games were the most important of all Greek and International Games. At the same time they were the greatest sporting and religious celebration in honor of Zeus.
Apart from theirathletic and religious character, the Games had political content as well. This is because during the Games political discussions were also organized every year in the three sanctuaries of ancient Greece, that Delphi, the Isthmus and Nemea, and every fourth year at Olympia. In this manner the Greeks did politics and diplomacy.
The fame of the sanctuary of Olympia was spread throughout the Greek world and flourished as a center nationwide, in which the Greeks had the opportunity to communicate with each other, exchange ideas, form opinions, to teach and to be taught. The Olympics highlighted the ethnic, cultural and spiritual unity of the ancient Greeks. During the games hostilities ceased, exalting them into the Panhellenic symbol of peace and unity.
In the historical evolution of mankind, the Olympic Games were held for the first time in 776 BC in Ancient Olympia and were held every four years during the summer months (July-August). They lasted five days and included the following sports: road racing, Wrestling, Boxing, Pankration, Chariot and the pentathlon, which consisted of the sports: road racing, Jumping, Fighting, Discus and Javelin.
They were conducted at the Stadium, the Palestra and the Hippodrome in front of thousands of spectators from all the cities of the known Greek world. The winners were crowned with a wreath of wild olive branch, the kotinos, and enjoyed special honors from their homeland. The participants followed common sporting rules, which were established for the conduct of the games.
They were abolished in 393 AD by decree of Emperor Theodosius, when the Byzantine Empire was at the height of theocracy. Thus, an entire athletic culture of the Greek anthropocentric movement with its extensions, which lasted 1,169 years, vanished.
The modern Olympic Games
In 1896 revive in Athens the Olympic Games only in terms of their athletic part, in the form of international sports competitions, following the actions of Demetrius Vikelas and Pierre de Coubertin.
In the first modern Olympic Games, that took place with great splendor in the Panathenaic Stadium in Athens, participated 295 athletes from fifteen countries.The sports included in the competition were both part of the ancient Olympic Games as well as the then modern athletics. Thus, with the new athletic data, the Olympic spirit, the spirit of sportsmanship, peace and humanism did not stay in its native Greece, but spread around the world. In 1936 was introduced the lighting ceremony of the Olympic flame in Olympia and its transfer to the stadium were the Games would take place by means of torchbearers.
After the revival of the Olympic Games there was a continuous modernization of sports, which gradually removed them from the Olympic athletic tradition. At the same time, significant are the economic, social and political dimensions they indirectly received through the years. In the hundred and more years of their existence they have gradually acquired gigantic proportions and evolved following the dynamic growth of the athletics and the socioeconomic and political conditions in the modern era. In this way the Olympics have become the most important sports event of mankind, in which thousands of athletes participate from almost all countries of the world and are watched by billions of viewers. However, the evolution, gigantism and commercialization of the modern international Olympic Games take place at the expense of the Olympic ideal. We have now been removed from the Olympic ideal; we have lost the values of tradition.
For the reasons mentioned above
The undersigned Professor and 92 freshmen students of Primary Education that signed this text
propose:
The revival of the classical Olympiad in Olympia
We believe that modern Olympic Games can acquire over time a more healthy value-basis, if they reconnect to their 1,196 years” tradition. The organization of the classical Olympiad in Olympia may act as a counterbalance of their evolution, with the following objectives:
1. To project the original Olympic ideal,
2. To contribute to the establishment of the Olympic ideal measure,
3. To be a counterpart of values for the general development of modern international Olympic Games and
4. To be the forerunner of the modern international Olympics organization.
Our ambition is the classic Olympiad to be the measure of moral values and recharging of the Olympic Spirit in the modern Olympic Games.
Content of the classical Olympiad
As has already been mentioned, at the Olympic Games of Antiquity were held three types of events: athletic, political and religious. In today’s globalized world the revival of the athletic part of the classical Olympiad must be accompanied by the realization of respective political and cultural events.
Athletic part
The athletic part of the classical Olympiad will include the events of classical times mentioned above and the Marathon race. In the revived classical Olympiad, in contrast to ancient times, will have the right to participate athletes from around the world, both men and women.
Before the commencement of the classical Olympiad the lighting ceremony of the Olympic flame will take place in the Stadium of Olympia, where it will burn throughout the duration of the games.The flame will be carried by means of torchbearers in all the ancient stadiums, palaestrae and racecourses of modern Greece (eg Messina, Rhodes, Delphi, Dodona, Isthmia, Philippi, etc.) and areas abroad where there is a corresponding infrastructure from Hellenism of the classical era (Southern Italy, Asia Minor, Egypt, etc.), where the qualifying matches will take place, with the consent of the respective countries.
The finals will be held in Olympia, following the ritual of the classical era. With the announcement of the winners their crowning with the kotinos will take place and commemorative medalswill be granted.
Political part
Political events will be meetings with participation from all over the world, aiming at exercising global diplomacy and the formation of strategies for the operation and democratization of the political systems, as well as the conservation and development of world peace and humanism.
Culturalpart
On the other hand, cultural events will be an international meeting of all the cultural hues of today’s globalized society.
Both the political and cultural events will take place in ancient theaters of Greece and other countries where there is an infrastructure since antiquity, under the auspices of the municipalities where the theaters belong, in collaboration with voluntary movements. The classic open theaters in Greece that can meet the demands of these events and can be used to carry them are, among others, the theatres of: Epidaurus, Dodona, Herodium, Elis, Messina, Nicopolis, Philippi, Delphi, Patras etc.
Closure of the classical Olympiad – Delivery of the Olympic flame
The classical Olympiad will precede the modern international Olympic Games and its date of realization will be derived from the date of the modern Olympic Games. During the closing ceremony the Olympic flame will be delivered to the respective representative of the country and the city that will host the modern Olympic Games, in accordance to the existing ritual, in order to begin its long journey to humanity.
In order to fight for the revival of the classical Olympiad, we request for your active participation with your signature.
Thus you will contribute to the enhancement and promotion of the Olympic ideals and the restoration of Hellenism and humanism in the international spotlight.
Prof. Dr. Pantelis Georgogiannis
Department of Primary Education, University of Patras