Νέες κατευθυντήριες οδηγίες εξέδωσε η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής σχετικά με τη χρήση των «έξυπνων» συσκευών και των οθονών γενικά από τα μικρά παιδιά. Σύμφωνα με αυτές, τα βρέφη έως και 18 μηνών δεν θα πρέπει να έρχονται σε επαφή με καμιά έξυπνη συσκευή, ενώ για τα νήπια δύο έως πέντε ετών. η ενασχόλησή τους δεν θα πρέπει να ξεπερνά τα....... 60 λεπτά.
Επίσης, οι γονείς επουδενί δεν πρέπει να μπαίνουν στον πειρασμό να δίνουν ηλεκτρονικές συσκευές στα παιδιά για να τα καθησυχάζουν όταν αυτά κλαίνε ή επιζητούν επίμονα την προσοχή τους. Το «κόλπο» αυτό επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως σε αεροπλάνα ή σε επισκέψεις σε γιατρούς.
Οι νέες συστάσεις, που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Pediatrics, με υπεύθυνη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής Μέγκαν Μορένο και τον Δημήτρη Χρηστάκη του Πανεπιστημίου και Νοσοκομείου Παίδων του Σιάτλ, επισημαίνουν την ανάγκη η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών να εξισορροπείται με σωματική άσκηση, επαρκή ύπνο και αρκετό χρόνο με όλη μαζί την οικογένεια για φαγητό ή παιχνίδια.
Ακόμη, το σωστό είναι να μη γίνεται χρήση οθονών στο παιδικό δωμάτιο, ή τουλάχιστον μια ώρα πριν τον ύπνο, καθώς και εν ώρα φαγητού.
Όταν τα νήπια χρησιμοποιούν κάποια έξυπνη συσκευή, το ιδανικό θα είναι να πρόκειται για κάποιο τηλεοπτικό ή άλλο πρόγραμμα που μπορούν να παρακολουθήσουν ή για κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι που μπορούν να παίξουν μαζί με τους γονείς τους.
Εξάλλου, οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι τα βρέφη έως δύο ετών δεν μπορούν να μάθουν πολλά από μια ηλεκτρονική συσκευή (ηλεκτρονικό παιδικό βιβλίο, παιδικό βιντεοπαιγνίδι κ.α.), χωρίς τη βοήθεια ενός ενήλικα.
«Είναι σαν το αυτοκίνητο. Δεν του δίνεις απλώς τα κλειδιά και λες στο παιδί 'εντάξει, οδήγησε το'. Κάθεσαι δίπλα του τα πρώτα χρόνια που οδηγεί» εξηγεί η Δρ Μορένο. Και αν το παιδί παίζει με μια εφαρμογή στην ταμπλέτα ή στο κινητό, ο γονιός θα πρέπει να την έχει ελέγξει πρώτα ως προς το περιεχόμενο της.
Αλλά και στα παιδιά άνω των πέντε ετών, καθώς και στους εφήβους, πρέπει να τίθενται όρια, όσον αφορά τον χρόνο που περνάνε μπροστά σε μια οθόνη. Η συχνή χρήση οθονών παρεμβαίνει στην ομαλή ανάπτυξη του εγκεφάλου, στον επαρκή ύπνο, στην οικοδόμηση υγιών διαπροσωπικών σχέσεων κ.α.
Μεγάλη σημασία έχει το τι κάνει ένα παιδί μπροστά σε μια οθόνη. «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι καλά ή κακά. Αυτό που πραγματικά μετράει, είναι τι κάνει το παιδί με αυτά και πώς τα χρησιμοποιεί» λέει η Δρ Μορένο.
Τέλος, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει στους γονείς να περιορίσουν και οι ίδιοι τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών (κινητών, ηλεκτρονικών υπολογιστών κ.α.) στο σπίτι, αλλά και όταν βρίσκονται μαζί με τα παιδιά τους (π.χ. στη διάρκεια της βόλτας), επειδή αυτή η ελλιπής επικοινωνία γονιού-παιδιού βάζει τα θεμέλια για μελλοντική αποξένωση και συγκρούσεις μεταξύ τους.
Επίσης, οι γονείς επουδενί δεν πρέπει να μπαίνουν στον πειρασμό να δίνουν ηλεκτρονικές συσκευές στα παιδιά για να τα καθησυχάζουν όταν αυτά κλαίνε ή επιζητούν επίμονα την προσοχή τους. Το «κόλπο» αυτό επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως σε αεροπλάνα ή σε επισκέψεις σε γιατρούς.
Οι νέες συστάσεις, που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο Pediatrics, με υπεύθυνη την αναπληρώτρια καθηγήτρια Παιδιατρικής Μέγκαν Μορένο και τον Δημήτρη Χρηστάκη του Πανεπιστημίου και Νοσοκομείου Παίδων του Σιάτλ, επισημαίνουν την ανάγκη η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών να εξισορροπείται με σωματική άσκηση, επαρκή ύπνο και αρκετό χρόνο με όλη μαζί την οικογένεια για φαγητό ή παιχνίδια.
Ακόμη, το σωστό είναι να μη γίνεται χρήση οθονών στο παιδικό δωμάτιο, ή τουλάχιστον μια ώρα πριν τον ύπνο, καθώς και εν ώρα φαγητού.
Όταν τα νήπια χρησιμοποιούν κάποια έξυπνη συσκευή, το ιδανικό θα είναι να πρόκειται για κάποιο τηλεοπτικό ή άλλο πρόγραμμα που μπορούν να παρακολουθήσουν ή για κάποιο ηλεκτρονικό παιχνίδι που μπορούν να παίξουν μαζί με τους γονείς τους.
Εξάλλου, οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι τα βρέφη έως δύο ετών δεν μπορούν να μάθουν πολλά από μια ηλεκτρονική συσκευή (ηλεκτρονικό παιδικό βιβλίο, παιδικό βιντεοπαιγνίδι κ.α.), χωρίς τη βοήθεια ενός ενήλικα.
«Είναι σαν το αυτοκίνητο. Δεν του δίνεις απλώς τα κλειδιά και λες στο παιδί 'εντάξει, οδήγησε το'. Κάθεσαι δίπλα του τα πρώτα χρόνια που οδηγεί» εξηγεί η Δρ Μορένο. Και αν το παιδί παίζει με μια εφαρμογή στην ταμπλέτα ή στο κινητό, ο γονιός θα πρέπει να την έχει ελέγξει πρώτα ως προς το περιεχόμενο της.
Αλλά και στα παιδιά άνω των πέντε ετών, καθώς και στους εφήβους, πρέπει να τίθενται όρια, όσον αφορά τον χρόνο που περνάνε μπροστά σε μια οθόνη. Η συχνή χρήση οθονών παρεμβαίνει στην ομαλή ανάπτυξη του εγκεφάλου, στον επαρκή ύπνο, στην οικοδόμηση υγιών διαπροσωπικών σχέσεων κ.α.
Μεγάλη σημασία έχει το τι κάνει ένα παιδί μπροστά σε μια οθόνη. «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν είναι καλά ή κακά. Αυτό που πραγματικά μετράει, είναι τι κάνει το παιδί με αυτά και πώς τα χρησιμοποιεί» λέει η Δρ Μορένο.
Τέλος, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει στους γονείς να περιορίσουν και οι ίδιοι τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών (κινητών, ηλεκτρονικών υπολογιστών κ.α.) στο σπίτι, αλλά και όταν βρίσκονται μαζί με τα παιδιά τους (π.χ. στη διάρκεια της βόλτας), επειδή αυτή η ελλιπής επικοινωνία γονιού-παιδιού βάζει τα θεμέλια για μελλοντική αποξένωση και συγκρούσεις μεταξύ τους.